Emirates Grubu’ndan 2022-23’ün ilk yarısında rekor performanshaberi

  • Emirates Grup: Geçen yılki 5,7 milyar BAE dirhemi (1,6 milyar ABD doları) zararının ardından güçlü bir geri dönüş yaparak 4,2 milyar BAE dirhemi (1,2 milyar ABD doları) düzeyindeki kârıyla rekor kırdı. Geliri, 128 artarak 56,3 milyar BAE dirhemi (15,3 milyar ABD doları) seviyesine ulaştı.
     
  • Emirates: Havayolunun geliri, 131 artarak 50,1 milyar BAE dirhemine (13,7 milyar ABD doları); kârı ise 4,0 milyar BAE dirhemi (1,1 milyar ABD doları) seviyesine ulaştı. Havayolu, geçtiğimiz yıl aynı dönemde 5,8 milyar BAE dirhemi (1,6 milyar ABD doları) zarar etmişti. Bu performans, havayolunun kapasitesini genişleterek ve yüksek kaliteli ürünler sunarak farklı bölgelerdeki ciddi yolcu talebini karşılayabildiğini gösteriyor.   
     
  • dnata: Şirketin geliri, ikiye katlanarak 7,3 milyar BAE dirhemi (2,0 milyar ABD doları) seviyesine ulaştı. Şirket, 236 milyon BAE dirhemi (64 milyon ABD doları) kâr elde etti. Bu rakam, geçtiğimiz yıl aynı dönemde 85 milyon BAE dirhemiydi (23 milyon ABD doları). Şirket genelindeki maliyetlerde yaşanan artış, operasyonlardaki artışa rağmen performansı baskıladı.

 

Emirates Grubu, 2022-23 mali yılının ilk yarısına ait finansal sonuçlarını açıkladı.

 

2022-23 döneminin ilk yarısında 4,2 milyar BAE dirhemi (1,2 milyar ABD doları) net kâr açıklayan grup, rekor performansa imza attı. Geçen yılın aynı dönemindeki 5,7 milyar BAE dirhemi (1,6 milyar ABD doları) zararın ardından neredeyse 10 milyar BAE dirhemi düzeyinde bir toparlama kaydetti.

 

Grubun FAVÖK'ü, geçtiğimiz yılın aynı dönemindeki 5,6 milyar BAE dirhemi (1,5 milyar ABD doları) seviyesinden kayda değer bir artışla 15,3 milyar BAE dirhemine (4,2 milyar ABD doları) ulaştı.

 

Grup, geçen yılki 24,7 milyar BAE dirhemi (6,7 milyar ABD doları) sonucuna kıyasla 128 daha iyi bir performans sergileyerek 2022-23 yılının ilk altı ayında 56,3 milyar BAE dirhemi (15,3 milyar ABD doları) gelir elde etti. Bu performans artışını tetikleyen etken, pandemi kaynaklı seyahat kısıtlamalarının daha da hafifletilmesi ve kaldırılmasıyla dünya çapında hava ulaşımında yaşanan güçlü talep  oldu. 

 

Grup 2022-23 döneminin ilk yarısını, 30 Eylül 2022'deki 32,6 milyar BAE dirhemi (8,9 milyar ABD doları) değerindeki güçlü nakit pozisyonuyla kapattı. Bu tutar, 31 Mart 2022'de 25,8 milyar BAE dirhemi (7,0 milyar ABD doları) düzeyindeydi. Grup, borç ödemeleri ve pandemiyle ilgili taahhütlerini yerine getirirken bu güçlü nakit para rezervlerinden faydalandı.

 

Emirates Havayolu ve Grubu Başkanve CEO’su, Majesteleri Şeyh Ahmed bin Saeed  Al Maktum, konuyla ilgili şu açıklamalarda bulundu: "Grubun 2022-23 döneminin ilk altı ayında sergilediği rekor performansı, geleceğe yönelik planlama kabiliyetimizin, çevikliğimizin, yetenekli ve azimli çalışanlarımızın çabalarının bir sonucudur."

 

“Giderek daha fazla ülkenin seyahat kısıtlamalarını kaldırmasıyla Grup genelinde operasyonlarımız da daha hızlı bir şekilde toparlama kaydetti. Sağlam operasyon planlarımız, sektördeki iş ortaklarımızın desteği ve çalışanlarımıza, teknolojiye, ürünlerimize ve hizmetlerimize yaptığımız sürekli yatırımlar sayesinde, bu yeni ve güçlü yolcu talebini karşılamaya hazır ilk havayollarından biri olmayı başardık."

 

"Önümüzdeki aylarda operasyonlarımızı tekrar pandemi öncesindeki seviyelere getirmeye ve hem güncel hem de gelecekteki ihtiyaçlarımız için doğru yetenekleri bünyemize katmaya devam edeceğiz. 2022-23 döneminin ikinci yarısında da işimizin her alanında yolcu talebinin yüksek olmasını bekliyoruz. Bununla birlikte, önümüzde bazı engeller olduğunun da farkındayız. Artan maliyetlerin yanı sıra ABD dolarının güç kazanması ve büyük pazarların maliye politikaları gibi makroekonomik zorlukları yakından takip ediyoruz."

 

Şeyh Ahmed, sözlerine şu ifadelerle devam etti: "Grup olarak eski kârlılık düzeyimize mali yılın sonunda yeniden ulaşmayı bekliyoruz. "

 

Emirates Grubu’nun çalışan sayısı,artan kapasiteye ve ticari faaliyetlere paralel olarak 31 Mart 2022'ye kıyasla 10 büyümeyle 30 Eylül 2022 itibarıyla 93.893'e ulaştı. Hem Emirates hem de dnata, gelecekteki iş gücü ihtiyaçlarını karşılama çalışmaları kapsamında hedefli işe alım programları başlatmış bulunuyor.

 

Emirates Havayolu

Emirates, Dubai'deki merkezi aracılığıyla global yolcu ağını ve bağlantı hizmetlerini eski haline getirmeye, durdurduğu hizmetleri tekrar başlatmaya ve farklı pazarlardaki yolcu talebini karşılamak için yeni uçuşlar hizmete sokmaya devam etti.

 

Emirates, Haziran ayında Tel Aviv'de ilk kez uçuş düzenlemeye başladı. Yolcularının bağlantı seçeneklerini genişleten Emirates, 2022-23'ün ilk altı ayında Airlink, AEGEAN, ITA Airways, Air Baltic, Air Canada, Bamboo Airways, Batik Air, Finnair, Royal Air Maroc, Sky Express, Sun Country Airlines ve United Airlines olmak üzere 12 havayoluyla ortak (codeshare) uçuş ve interline anlaşması imzaladı.

 

Havayolu, 30 Eylül itibarıyla Boeing 777 filosunun tamamını ve 73 adet A380'i kullanarak 140 havalimanında yolcu ve kargo hizmetleri veriyor.

 

Emirates, uzun süredir devam eden, daha modern ve verimli uçaklar kullanarak emisyon ayak izini en aza indirmeyi hedefleyen stratejisi kapsamında, 2022-23'ün ilk altı ayında 2 adet yeni Boeing 777 kargo uçağını filosuna dahil ederken 1 eski kargo uçağını iade etti. Yeni yolcu uçaklarını 2024'te teslim alacak olan Emirates, bu ay içerisinde ayrıca filosundaki 120 uçağın kabinlerini yenilemek amacıyla milyarlarca dolarlık bir yenileme programı başlattı.

 

Emirates, " iyisiyle uçun" taahhüdünü yerine getirmek için yeni hizmetler ve yolcu girişimleri sunmaya devam etti. Bu kapsamda, tüm kabin sınıflarında menülerini yeniledi ve daha kaliteli bir hizmet eğitimi ve sunumu sağlamak için yeni misafirperverlik programını başlattı. Ağustos ayında Emirates’in Londra, Paris ve Sidney uçuşlarında hizmete koyduğu Premium Economy koltuklar büyük beğeni topladı ve tamamen doldu. Emirates, yenileme programı kapsamında uçaklarını bu popüler koltuklarla donatmaya devam ediyor ve 2022-23 dönemi bitmeden önce Premium Economy ürününü 5 rotada daha satışa sunmayı planlıyor.

 

Yılın ilk altı ayında, seyahat kısıtlamalarının hafifletilmesiyle birlikte uçuş programında yapılan artış sonucunda toplam kapasite 40 artışla 22,8 milyar Arz Edilen Ton-Kilometre (ATKM) seviyesine ulaştı.  Arz Edilen Koltuk-Kilometre (ASKM) olarak ölçülen kapasite 123 artarken,  Ücretli Yolcu-Kilometre (RPKM) cinsinden ölçülen taşınan yolcu trafiğinde ise 265 artış kaydedildi. Ortalama Yolcu Koltuk Faktörü ise, geçtiğimiz yılın aynı dönemindeki 47,9 seviyesinden 78,5’e yükseldi.

 

Emirates, 1 Nisan – 30 Eylül 2022 tarihleri toplamda 20,0 milyon yolcu taşıyarak, taşınan yolcu sayısında geçen yılın aynı dönemine göre 228 artış kaydetti. Havayolunun kapasitesini "mini kargo” sisteminden tekrar yolcu operasyonlarına kaydırmasına paralel olarak Emirates Skycargo’nun yılın ilk altı ayında taşıdığı kargo miktarı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre 14 düşüşle 936.000 ton seviyesine geriledi.

 

Geçtiğimiz yıl 5,8 milyar BAE dirhemi (1,6 milyar ABD doları) zarar eden Emirates, 2022-23 döneminin ilk yarısında ise 4,0 milyar BAE dirhemi (1,1 milyar ABD doları) gibi rekor düzeyde bir kâr kaydetti. Döviz kurunun olumsuz etkisine rağmen, diğer faaliyet gelirleri de dahil Emirates’in toplam gelirleri, geçtiğimiz yılın aynı dönemindeki 21,7 milyar BAE dirhemi (5,9 milyar ABD doları) seviyesinden 131 artışla 50,1 milyar BAE dirhemine (13,7 milyar ABD doları) yükseldi. Havayolunun faaliyet gösterdiği pazarlardaki yoğun yolcu talebi sayesinde gerçekleşen bu güçlü toparlanma performansı, Emirates’in talebi karşılamak için önceden plan yapma, kapasitesini etkin bir şekilde kullanma ve yüksek kaliteli ürünler ve   önemli kampanyalarıyla müşterileri çekme kabiliyetini de ortaya koydu.

 

Emirates’in kapasite artışının 40 seviyesinde gerçekleşmesine rağmen, geçtiğimiz yılın aynı dönemine kıyasla üç kattan fazla artan yakıt masraflarının etkisiyle havayolunun faaliyet giderleri 73 yükseldi. Uçuş operasyonlarındaki büyümeye bağlı olarak yakıt transferindeki 65 artış ile birlikte dönem içerisinde ortalama yakıt fiyatlarının iki katına çıkması, faaliyet giderlerindeki artışa yol açan temel faktörler oldu. Pandemi öncesi raporlama dönemlerinde Emirates’in en büyük maliyet kalemini oluşturan yakıtın faaliyet giderleri içerisindeki payı, geçtiğimiz yılın ilk altı ayındaki 20 seviyesinden, bugüne kadarki en yüksek seviyelerden biri olan 38’e çıktı.

 

Altı aylık sürede görülen güçlü talep ve faaliyetlerdeki büyümeye paralel olarak Emirates’in FAVÖK’ü, geçtiğimiz yılın aynı dönemindeki 5,0 milyar BAE dirhemi (1,4 milyar ABD doları) seviyesinden neredeyse üç kat artışla 14,7 milyar BAE dirhemine (4,0 milyar ABD doları) yükseldi.

 

dnata

Tüm pazarlarda artan hava ve yolcu trafiği sayesinde, dnata’nın kargo ve yer hizmetleri, ikram servisi ve perakende ile seyahat hizmetleri iş kollarında önemli bir artış kaydedildi.  Buna bağlı olarak 2022-23 döneminin ilk altı ayında dnata’nın gelirlerinde önemli bir artış kaydedilse de, faaliyet gösterdiği pazarlarda artan enflasyon ve masraflar bu performansı sekteye uğrattı. 

 

2022-23’ün ilk yarısında dnata, uzun vadeli imtiyaz sözleşmeleriyle hizmetlerini Zanzibar (dnata airport operations) ve Ras Al-Khaimah’ya (Alpha Catering) taşıyarak ayak izini büyüttü. dnata’nın Havalimanı İşletme Hizmetleri iş birimi, Köln Bonn Kargo Merkezi’nin münhasır işletmecisi olan Wisskirchen Handling Services şirketini satın alarak Alman pazarına giriş yaptı ve Brezilya’daki yer hizmetleri şirketinin dışarıdaki 30 hissesini de satın alarak tek hissedarı haline geldi.

 

Müşterilerine güvenli ve yüksek kaliteli hizmetler sunmak için geleceğe hazır hale gelmek amacıyla dnata, yeşil teknoloji ve girişimleri şirket genelinde uygulamak için 100 milyon ABD dolarlık bir bütçe ayırdı. dnata ayrıca Irak’ın Erbil şehrindeki operasyonlarına 17 milyon ABD doları yatırım yaparak, gelişmiş bir soğuk zincir tesisiotobüs bakım tesisi ve yeni bir kargo deposu kurdu.  

 

Diğer faaliyet gelirleri de dahil olmak üzere dnata’nın toplam gelirleri, geçtiğimiz yılın aynı dönemindeki 3,7 milyar BAE dirhemi (1,0 milyar ABD doları) seviyesinden 7,3 milyar BAE dirhemine (2,0 milyar ABD doları) çıktı.

 

dnata’nın toplam kârı ise, geçen yılki 85 milyon BAE dirhemi (23 milyon ABD doları) seviyesinden 236 milyon BAE dirhemine (64 milyon ABD doları) yükseldi.

dnata'nın en büyük gelir kalemi olan havalimanı işletme hizmetlerinden elde edilen gelir, özellikle BAE, ABD, İtalya ve Birleşik Krallık’ta artan talebe bağlı olarak, geçtiğimiz yıla kıyasla 37 artışla 3,5 milyar BAE dirhemine (944 milyon ABD doları) çıktı.  dnata’nın tüm operasyonları genelinde yer hizmeti verdiği uçak sayısı 56 artışla 347.581’e çıkarken, dnata müşterisi olan havayolu şirketlerinin yolcu operasyonlarına ağırlık vermeleri sonucunda elleçlenen kargo hacmi 2'lik hafif bir düşüşle 1,4 milyon tona geriledi.

dnata’nın uçuş içi ikram ve perakende operasyonları, müşteri talebini karşılamak amacıyla Avustralya, Birleşik Krallık ve ABD’de artırılan üretimle birlikte 212 oranında artarak, şirket gelirlerine 2,4 milyar BAE dirhemine (651 milyon ABD doları) katkıda bulundu. Uçuşta taşınan yemek sayısı geçtiğimiz yılki 16,6 milyon seviyesinden 204 gibi güçlü bir artışla 50,5 milyona yükseldi.

dnata’nın seyahat hizmetlerinden elde edilen gelir, Orta Doğu ve Birleşik Krallık’ta seyahat talebi ve rezervasyonlardaki güçlü toparlanmanın etkisiyle geçtiğimiz yılki 147 milyon BAE dirhemi (40 milyon ABD doları) düzeyinden 708 artışla 1,2 milyar BAE dirhemine (323 milyon ABD doları) çıktı. Seyahat hizmetlerinin toplam satış işlem değeri (TTV) ise, geçtiğimiz yılın aynı dönemindeki 726 milyon BAE dirhemi (198 milyon ABD doları) seviyesinden 4,7 milyar BAE dirhemine (1,3 milyar ABD doları) çıktı.

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu